Tez-tezdan beriladigan savollar

ECVET nima?

Kasb-hunar ta’limi va ta’lim bo’yicha Yevropa Kredit tizimi (ECVET) Evropa bo’ylab MTIda Evropa hamkorligini kengaytirish bo’yicha 30 noyabr 2002 yilda tasdiqlangan Kopengagen Deklaratsiyasining vositalaridan biridir.

ECVET 2009 yilda Yevropa Parlamenti va Kengashining 2009 yil 18 iyundagi Kasbiy ta’lim va o’qitish uchun Yevropa kredit tizimini yaratish to’g’risidagi taklifi bilan chiqdi.

Tavsiyada quyidagilar qayd etilgan:

ECVET, malakaga erishish uchun shaxslarning ta’lim natijalarini to’plash, tanib olish va zarurat tug’ilsa, texnik bazasi hisoblanadi. ECVET vositalari va metodologiyasi o’quv natijalari bo’yicha tegishli ballar, transfer va jamlash jarayoni va ta’lim shartnomalari, yozuvlar transkriptlari va ECVET foydalanuvchi qo’llanmalari kabi qo’shimcha hujjatlar bilan bog’liq bo’lgan malakalarning tavsiflarini o’z ichiga oladi.

ECVET, malakaga ega bo’lishni istagan mutaxassislar tomonidan  olingan ta’lim natijalarini o’tkazish, aniqlash va to’plashni engillashtirish uchun mo’ljallangan. Bu esa, turli mamlakatlarda fuqarolarning ta’lim natijalari va ularning shaffofligi, transmilliy harakatchanligi va ko’chmasligi, zarurat bo’lganda, a’zo davlatlarda jonsiz umrbod yodgorlikda umumiy iqtisodiy darajani oshiradi, shuningdek, iqtisodiyotning turli sohalari va mehnat bozori o’rtasida milliy darajada malaka va harakatlarni takomillashtirishni yaxshilaydi .

Bundan tashqari, 2009 yil tavsiyasi ECVET quyidagi asosiy printsiplarga asoslangan [1]:

•Ta’lim natijalari bo’linmalari

  • ECVET hamkorlikni o’rganish natijalarini o’tkazish va to’plash
  • O’zaro tushunish va ta’lim to’g’risidagi bitim

[1] ECVET haqida batafsilroq ma’lumot olish uchun, Evropa parlamenti va Kengashining kasbiy ta’lim va tarbiya uchun Yevropa kredit tizimini (ECVET) yaratish to’g’risida 18 iyun 2009 yil, tavsiyasiga qarang.

RUECVET loyihasi haqida

Erasmus + CBHE RUECVET loyihasining asosiy vazifasi: ECVETni Rossiya va O’zbekistonning MVT tizimida sinovdan o’tkazish, milliy ta’lim tizimida kasbiy ta’lim bo’yicha Yevropa kredit tizimini (ECVET) sinovdan o’tkazish uchun oliy ta’lim (Kasb ta’limi) va kasbiy ta’lim va trening (MES) platformasini yaratishdan iborat. ikkita hamkor-davlat (Rossiya va O’zbekiston) MRM malakalarini muvofiqlashtirish, taqqoslash va bir-birini to’ldirishni rag’batlantirish va ko’maklashish.

Loyihaning maqsadi:

ECVETni Rossiya va O’zbekistondagi HE va VET institutlarida amalga oshirish uchun tavsiya etilgan vositalar va protseduralar majmuini yaratish;

EСVETning imtiyozlaridan xabardorlik darajasini yuksak ustuvor taqsimlash va amaliyot faoliyatidan kelib chiqqan holda, taniqli universitetlar asosida tashkil etilgan to’rtta milliy ECVET trening markazlari – 2 ta (RSVPU & TSU) va 2 tasi O’zbekistonda (KSPI va NukSPI)

ECVETni Rossiya va O’zbekistonda amalga oshirishni qo’llab-quvvatlash va qo’llab-quvvatlash uchun milliy va xalqaro miqyosdagi HE va VET muassasalarini yaratish;

ECVETning foydalanish va afzalliklari bo’yicha o’qituvchilar va boshqa muhim manfaatdor tomonlarni o’qitish;

ECVETni Rossiyada va O’zbekistonda o’tkazish uchun milliy o’quv markazlari va manfaatdor tomonlarni qo’llab-quvvatlash uchun mo’ljallangan resurslar va o’quv materiallari to’plamini yaratish;

Rossiyada ECVET evolyutsiyasining “yo’l xaritasini” (siyosiy hisobotni) ishlab chiqish

RUECVET loyihasini amalga oshirish uchun uchta Yevropa davlatlaridan (Kipr, Malta va Latviya) va ikkita hamkor-davlatdan (Rossiya va O’zbekiston) 11 ta HE va MEK institutlari o’rtasida transchegaraviy konsortsium tashkil etildi, ular ECVETni milliy MUT tizimida Rossiya va O’zbekiston bir vaqtning o’zida shaffoflik va harakatchanlik (ECTS) bo’yicha Evropa Ittifoqi hujjatlarini qo’llash bo’yicha ilgari olingan universitet tajribasiga tayanadi.

ECVET-ga asoslangan kredit o’tkazish bilan ishlash bo’yicha RUECVET-ga asoslangan metodologiya nima va rasmiy kontekstli sharoitlarda erishiladi?

RUECVET loyihasi Rossiya va O’zbekistondagi 8 ta HE va XMT institutlari o’rtasida ECVET testini sinashni maqsad qilib qo’ygan.
RUECVETning ish uslubi quyidagi diagrammada keltirilgan:

1

1-qadam: Professional malakalarni xaritalash
1. Kasb-hunar, biznes, menejment va muhandislik sohalaridan 3 ta professional malakani (EQF 4 va 5-darajali) va har bir malaka uchun 2 ta – Rossiya va O’zbekistondagi 8 ta oliy va o’rta maxsus ta’lim muassasasidan.

Eslatma «Malakatlar» atamasi turli jihatlarni qamrab oladi. RUECVET loyihasida «malaka» atamasi quyidagilarni anglatadi: vakolatli organ (masalan, HE yoki MTI) ushbu standartlar bo’yicha ta’lim natijalariga erishilganligini belgilagan vaqtda olingan baholash va tasdiqlash jarayonining rasmiy natijasi (sertifikat, diplom yoki unvon).

2-qadam: o’quv natijalari bo’linmalarida o’quv rejasini o’tkazish jarayoni

1. Rossiya va O’zbekistondagi 8 ta oliy va o’rta maxsus ta’lim muassasalaridan 2 ta x 3 ta malakaviy ta’rif – tavsiya etilgan metodologiya asosida o’qitish natijalari bo’yicha;

2. Ta’lim natijalari bo’linmalarida malaka oshirish.

2009 yil tavsiyasiga muvofiq, malakani oshiradigan birliklar quyidagilar bo’lishi kerak:

– tushunarli va tushunarli bo’lgan sharoitlarda, ulardagi mavjud bilim, ko’nikma va malakaga tayangan holda,

– umumiy malakalar yuzasidan qurilgan va uyg’un tarzda tashkil etilgan,

– birlikda mavjud bo’lgan o’rganish natijalarini alohida baholash va tekshirishni ta’minlaydigan qilib yaratilgan.

3-qadam: Ta’lim olish natijalarini to’plash va to’plash, ECVET bilan hamkorlik o’rnatish

1. Konsortsiumda tegishli muassasalar (HE va XMT institutlari) o’rtasida ECVETning hamkorligini shakllantirish.

2. Ta’lim jarayonida ishtirok etadigan tegishli vakolatli muassasalar va hamkorlar tomonidan ta’lim natijalari bo’linmalarini baholash, tasdiqlash, to’plash va tanib olish bo’yicha tartib va tavsiflarni tavsiflang. Quyidagilarga e’tibor bering:

1.Agressiv jarayon
2.Qo’shimcha sifat
3. MOUda protsedurani va tavsiyalarni rasmiylashtirish.

2009-yilda berilgan tavsiyaga ko’ra, ECVET hamkorlikni quyidagicha ifodalash mumkin:

Rasmiy o’rganish sharoitida erishilgan ta’lim natijalariga qo’llaniladigan ECVET-ga asoslangan kredit mablag’larini vakolatli muassasalarning ishtirokida hamkorlikni va tarmoqlarni yaratish,

ularning har biri o’z vakolatlariga ega bo’lish, malakani yoki bo’linmalarni berish yoki o’qishga erishish uchun kredit berishga yordam berish kerak. etkazish va tekshirish natijalari.

Hamkorlikni yo’lga qo’yish:

– o’zaro anglashuv muhitini yaratadigan “O’zaro anglashuv memorandumlari” da (o’zaro anglashuv memorandumida) belgilangan hamkorlar o’rtasidagi hamkorlik va hamkorlikning umumiy asoslarini ta’minlash,

– talabalarga maxsus kredit o’tkazish mexanizmlarini ishlab chiqishda hamkorlarga yordam berish.

4-qadam: Ta’lim kelishuvi va shaxsiy transkripsiya – jo’g’rofiy ko’chish holatida kreditni o’tkazish uchun

1. Qabul qiluvchi va chiqadigan tashkilot o’rtasida ta’lim to’g’risidagi bitimni ishlab chiqish

2. Shaxsiy transkript shabloni. Shaxsiy transkript – o’quvchining ta’lim natijalarini, birliklarni va ECVET ballarini batafsil bayon etuvchi hujjatdir.

2009 yilgi Tavsiyaga muvofiq, erishilgan ta’lim natijalariga (jo’g’rofiy ko’chish sohasida) kreditni o’tkazish uch bosqichdan iborat:

– “Xosting” tashkiloti erishilgan ta’lim natijalarini baholaydi va talabaga kredit ajratadi; erishilgan ta’lim natijalari va tegishli ECVET ballari talabalarning “shaxsiy ravshanlikda” qayd etilgan,

– “Yetakchi” muassasi qarzni talabalarning muvaffaqiyatli rekordi deb tasdiqlaydi,

– Yetakchi institut keyinchalik olingan ta’lim natijalarini tan oladi; bu tan olish “yetakchi” tizimining qoidalariga muvofiq mukofot birliklari va ularning ECVET punktlarini yaratadi.

Asosiy natijalar:
Kreditni sinashda tajriba o’tkazish bo’yicha loyiha faoliyati bir nechta natijalarga olib keladi. RUECVET metadologiyasi uchun asosiy natijalar quyida keltirilgan. Barcha natijalar loyiha web-saytida e’lon qilinadi va jamoatchilikka bepul taqdim etiladi.
1. Rossiya va O’zbekistondagi KHT o’qituvchilari uchun ECVET ko’rsatmasi (EN, RU, UZ)

2. RUECVET – Rossiya va O’zbekistondagi KHT o’qituvchilari uchun elektron darslik (RU & UZ).

3. 8 xil HEI va XMT tashkilotidan (EN, RU, UZ) 24 kasbiy malakani o’z ichiga olgan ta’lim natijalarida tasvirlangan 48 ta namunalar.

4. Siyosat tavsiyasi. ECVETni Rossiya va O’zbekistondagi MEK tizimida (EN, RU, UZ) amalga oshirish bo’yicha tavsiyalar.

5. ECVETda onlayn bilimlar markazini va ECVET ustaxonalarini taklif qiluvchi 4 ta o’quv markazini (Rossiyada 2 va O’zbekistonda 2 ta) tashkil etish.

6. ECVETning 30ta maslahat punktlari tarmog’i – 5 ta konsortsium rayonlarida – ECVETning tegishli tavsiyalarini taqdim qilish uchun ECVET bilan tajribasi mavjud.

Manbalar:

1. Evropa Parlamenti va Kengashining 2009 yil 18 iyundagi Kasb-hunar ta’limi va ta’lim bo’yicha Yevropa kredit tizimini yaratish bo’yicha tavsiyalari (ECVET) – http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ

/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009 : 155: 0011: 0018: ENG: PDF

2. ECVETni boshqarish bo’yicha qo’llanma – https://www.intercollege.ac.cy/euro-affairs/european-projects/ecvet-permit/

3. ECVET- http://www.ecvet-toolkit.eu/